Supervisie en Coaching

Als hbo-docent heb ik lesgegeven in veel verschillende vaardigheden voor hulpverleners.
Communicatietechnieken, functioneren in een organisatie, methodisch werken, contactleggen en verslagen schrijven.
Voor studenten was ik ook studieloopbaancoach en begeleidde hun intervisiegroepen.
Daarnaast was ik supervisor voor studenten in het derde jaar, waarin zij ook stage-ervaring opdeden.
Vanaf 2005 gaf ik vakken in de minor Begeleidingskunde.
Het vak dat ik ontwierp, ontwikkelde en uitvoerde is Narratieve Begeleidingskunde.
Narratief staat voor de verhalen die ieder in zich meedraagt. De verhalen van vroeger, van het hier en nu en de wensverhalen voor de toekomst.
In mijn begeleiding als coach/supervisor luister ik naar jouw verhaal.

Bijna iedereen vertelt het eerste verhaal. Een verhaal zonder lagen.
Het verhaal dat het probleem volgens de verteller omvat.
Samen met jou ga ik op zoek naar het tweede en derde verhaal.
Er zitten altijd meer lagen in het vertellen. Datgene dat je bewust of onbewust weglaat en vaak zit daar de pijn of iets wat ‘schuurt’.

Ik werk met de taal, de woorden die je uitspreekt.
Ik werk ook met beelden, foto’s, kaarten, afbeeldingen en voorwerpen die staan voor de onderlinge betrekkingen die uitdrukken wat er speelt in de interactie.
Daarnaast maak ik gebruik van de kernkwadranten, aangevuld met aarde-, water-, lucht- en vuurtekens. Waar ligt je kracht en waar de valkuilen?
Soms begin ik een sessie of een les met het voorlezen van een kort verhaal uit een boek van bijvoorbeeld Toon Tellegen of andere auteurs die met metaforen werken. Door het horen voorlezen begint er bij de luisteraars al beeldvorming, herkenning van situaties vroeger en nu. De luisteraar probeert niet in te vullen maar luistert actief. En de beelden mogen komen.
Dan kunnen we beginnen.

Wil je meer weten: stuur een mail naar info@susanvanderschoor.nl